Belajar melalui bermain adalah satu teknik pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan kepada kanak-kanak. Melalui teknik ini juga
akan mendatangkan keseronokkan dan kepuasan kepada mereka dalam sesuatu
pengajaran yang hendak disampaikan. Dengan bermain juga kanak-kanak akan
dapat menguasai perkembangan dan kemahiran fizikal dan penguasaan
bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan tatabahasa.
DEFINISI MAIN
``````````````````````
Main atau bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang
aktiviti yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak
tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu. Dengan lain perkataan,
kanak-kanak bermain bukan kerana ingin akan sesuatu atau mencapai tujuan
tertentu.
Permainan juga dapat memberi pengalaman tentang
keadilan, peraturan-peraturan dan kesamaan serta memperkuatkan kebolehan
berfikir dalam pelbagai cara. Di antara permainan lazim yang dimainkan
dalam bilik darjah teka-teki, teka silang kata, kad-kad nombor, kad-kad
bergambar, catur dan sebagainya. Selain itu bermain adalah satu bentuk
kesenian kanak-kanak. Ia merupakan saluran untuk melahirkan perasaan dan
punca untuk mendapatkan kegembiraan dan keseronokan.
CIRI-CIRI MAIN DALAM PENGJARAN DAN PEMBELAJARAN
`````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````
Dalam dunia pendidikan prasekolah, pendidikan dilaksanakan berdasarkan
kurikulum yang digunapakai. Dalam konteks prasekolah di Malaysia,
khususnya dari perspektif kurikulum, main atau bermain itu bukanlah main
yang bebas tanpa perancangan tetapi main yang mempunyai unsur seperti:
i. main yang terancang
ii. main yang berstruktur
iii. main yang fleksibel
iv. memenuhi keperluan kognitif, psikomotor dan afektif
Untuk itu dalam perancangan dan pelaksanaan bermain sambil belajar,
main merupakan perkara penting dalam merealisasikan aktiviti bermain
dalam pendidikan prasekolah, khususnya dalam membantu perkembangan
kanak-kanak dan ianya tidak akan bermakna tanpa perancangan yang
teratur. Antara perancangan adalah pemilihan bahan main samada bahan
jenis menumpu atau mencapah.
JENIS PERMAINAN
````````````````````````````
i) Permainan ‘solitary’
Kanak-kanak bermain sendirian dan tidak berkaitan dengan orang lain
atau secara bebas. Permainan ini dianggap kebudak-budakan dan tidak
matang. Tetapi pengkaji percaya, jenis permainan ini boleh dijadikan
pengalaman yang matang dan menggembirakan.
ii.) Permainan ‘parallel’
Kanak-kanak bermain secara bebas dan bersendirian tetapi berhampiran
dengan kanak-kanak lain. Misalnya,dua orang kanak-kanak mungkin bermain
benda yang sama tetapi tidak bermain bersama-sama.
iii) Permainan ‘associative
Seorang kanak-kanak bersama kanak-kanak lain terlibat dalam aktiviti
yang sama tetapi tidak ada kerjasama ataupun menjadikan minat sendiri
kepada minat kumpulan. Misalnya, beberapa orang kanak-kanak mahu menjadi
emak dan ayah dalam kumpulan tersebut. Guru perlu campur tangan dan
memberi cadangan.
iv)Permainan ‘cooperative’
Seorang
kanak-kanak bermain bersama kanak-kanak lain. Mereka saling lengkap
melengkapi. Ada kerjasama dan tolak ansur. Minat sendiri dapat dijadikan
minat kumpulan. Kurang campur tangan guru.
Bermain bukan sahaja
dianggap penting dewasa ini malah sejak dari dahulu lagi. Tidak hairan
jika dalam abad ke 21, bermain diambil sebagai salah satu dari kaedah
pendekatan dalam proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment