Tuesday, 6 September 2016

Peralatan bagi mengesan kerosakan dalam Sistem Rangkaian


1)Menggunakan dan kendalikan peralatan bagi  mengesan kerosakan yang berikut dalam Sistem Rangkaian:

a)      Multimeter



Ø  Multimeter merupakan alat yang sangat berguna dalam membuat kerja-kerja mengenalpasti kerosakan . Multimeter biasanya dibahagikan kepada dua jenis iaitu:

Ø  Analog
Multimeter analog ini boleh digunakan untuk mengukur dan menyukat voltan AC, DC , arus dan rintangan Multimeter analog menggunakan jarum untuk membuat bacaan pada setiap ujikaji.

Ø  Digital
Multimeter jenis digital atau DMM menjalankan fungsi yang sama seperti multimeter analog tetapi ia menunjukkan bacaan secara digital pada paparan. Multimeter digital mempunyai bacaan ujiannya lebih tepat jika dibanding dengan multimeter analog.

Ø  Voltan berlebihan akan merosakkan IC di dalam litar.


b)Cable tester


Ø  Digunakan untuk menguji hasil pemasangan kabel samada memenuhi spesifikasi  yang   diperlukan.
Ø  Bacaannya dari atas ke bawah,
Ø  Masukkan kabel RJ45 pada cable tester jika betul bacaan akan mengikut turutan nombor yang dimulakan dari nombor satu hingga nombor sembilan.
ü  Jika didapati lampu LED tidak menyala periksa bateri samada boleh digunakan lagi atau tidak,jika tidak boleh digunakan tukar bateri dengan bateri yang baru.
ü  Masukkan hujung kabel dengan betul ke dalam port penguji kabel di cable tester.
                2)Mengesan kerosakan  pada :
                a)Kabel dan penyambungan
Ø  Kabel jenis straight adalah untuk penyambung komputer ke hawk, komputer ke suis, komputer ke modem dan sebagainya.
Ø  Bagi kabel jenis cross ini fungsinya adalah untuk sambung data dari komputer ke komputer.
ü  Periksa kabel samada kabel disambungkan pada port yang betul dan telah dipasang dengan kemas.
ü  Periksa nyalaan LED pada hub/switch workgroup.


                b)Client Workstation
ü  Komputer mengalami masalah tak boleh log on
ü  Perlu periksa username dan password yang digunakan adalah betul.

                c)Server
ü  Pengguna tak boleh mengakses ke internet.
ü  Pastikan suis server telah on       .
ü  Jika masih tidak boleh tutup suis server dan restart kemudian onkan suis server.
ü  Periksa sambungan kabel LAN setiap komputer.

d)Bekalan Kuasa
ü  Komputer tidak dapat on
ü  Perisa suis ,Onkan sambungan AVR ke komputer .
ü  Pasti kabel sambungan bekalan kuasa.
ü  Jika masih tidak berkesan periksa kabel bekalan kuasa samada berada dalam keadaan baik atau tidak ,jika perlu ditukar ,tukar bekalan kuasa yang baru untuk komputer tersebut.
               
3)Mengesan kerosakan berikut pada rangkaian:
                a)NIC
ü  Tidak boleh connect ke internet.
ü  Periksa kad antaramuka rangkaian sama ada berfungsi atau tidak.
ü  Periksa network adapter,jika tiada install driver untuk network adapter.
ü  Lihat nyalaan lampu LED  LAN pada komputer.

                b)HUB

ü  Pengguna tidak dapat melayari internet
ü  Periksa kabel sambungan komputer ke hub.Pastikan ia berada dalam keadaan baik ,kemas dan tidak longgar.
                c)Switch
ü  Lampu LED tidak menyala.
ü  Periksa port sambungan switch.
                d)Bridge
ü  Komunikasi antara LAN tidak berjaya.
ü  Periksa IP address,IP address hendaklah berbeza.
                e)Router
ü  Tiada nyalaan LED.
ü  Penyambungan kabel ke port tidak kemas.
ü  Periksa sambungan kabel.

                4)Mengesan kerosakan berikut pada rangkaian:
                a)Client Software
ü  Software yang digunakan tidak diupdate.
ü  Softwaretidak dapat digunakan.
ü  Update semula software agar pengguna dapat melayari laman web.
ü  Reinstall semula perisian.

                b)Perisian Aplikasi
Ø  Program yang digunakan tiba-tiba “hang”atau  terhenti secara tiba-tiba atau not responding.
ü  Restart komputer kemudian reboot.

c)Konfigurasi Rangkaian
Ø  Proses konfigurasi tidak dijalankan
ü  Periksa alamat ip setiap komputer dalam rangkaian,pastikan alamat ip setiap komputer adalah berlainan supaya tidak berlaku konflik dalam rangkaian.
ü  Periksa jenis protokol yang digunakan .

                d)Kebenaran Capaian
Ø  Tidak boleh log in kerana menggunakan kata lauan yang salah.
ü  Periksa kata laluan dan username ,pastikan password dan username  yang digunakan adalah betul.

                e)Pemetaan Pemacuan
Ø  Komputer Client tak dapat menerima data yang dihantar oleh komputer host.
ü  Periksa ip address yang digunakan berlainan antara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment